Spotkanie Państwowej Inspekcji Pracy
z uczniami klas trzecich technolog robót wykończeniowych w budownictwie
oraz mechanik pojazdów samochodowych
W ramach współpracy między Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie,
a Państwową Inspekcją Pracy w Szczecinie w dniu 24 maja 2012 r. odbyło się spotkanie nadinspektora pracy p. Janusza Ignaczaka z uczniami klas trzecich zasadniczej szkoły zawodowej kształcących się w zawodach technolog robót wykończeniowych w budownictwie oraz mechanik pojazdów samochodowych. Spotkania te odbywają się cyklicznie w ramach projektu „Kultura bezpieczeństwa”.
Tematyka spotkań to przede wszystkim wyjaśnienie przez inspektorów PIP zagadnień związanych z prawnymi aspektami zawierania pierwszych umów o pracę, rozwiązywania tych umów, urlopów wypoczynkowych pracowników, wynagrodzenia za pracę oraz odrębności w prawie dotyczące pracowników młodocianych.
Podstawową tematyką wykładu multimedialnego były zagadnienia związane
z bezpieczeństwem i higieną pracy w zakładach pracy na różnych stanowiskach, ze szczególnym uwzględnieniem zawodów w których kształci nasza szkoła. W sposób obrazowy nadinspektor przedstawił uczniom przykłady wypadków przy pracy na różnych stanowiskach oraz wskazywał na rażące zaniedbania w przestrzeganiu podstawowych przepisów w zakresie bezpieczeństwa. To, że jest to tematyka bardzo ważna wskazywała dyskusja i pytania przyszłych absolwentów do nadinspektora PIP. Młodzież szczególnie interesowała problematyka związana z zawieraniem umów o pracę i wynagrodzenia pracownicze.
Na egzaminach potwierdzających kwalifikacje zawodowe, istotna część pytań egzaminacyjnych dotyczy właśnie zagadnień związanych z prawem pracy oraz szeroko pojętym bezpieczeństwem. Dzięki takim spotkaniom, absolwenci szkół rozpoczynający dorosłe życie, znają swoje prawa i mogą egzekwować je w sposób skuteczny. Ponadto młodzi pracownicy, wkraczający po raz pierwszy do zakładów pracy świadomi są zagrożeń, dbają
o swoje zdrowie i życie oraz bezpieczeństwo innych.
mgr Joanna Nowak – kierownik pracowni szkolnych
|